Ga direct naar: Hoofdinhoud

Elektrische auto's zijn de toekomst, maar echt ver rijden kunnen ze nog niet.

Elektrisch wagentje van stratingh
Elek­tro­mag­ne­tisch wa­gen­tje, Universiteitsmuseum Groningen

Eerste elektrische autootje

Toch zijn we al een heel eind gekomen! Het eerste elektrische autootje kwam uit 1835, en deze hield het maar 20 minuten vol.

elektrische auto aan de oplader, achteraanzicht
Kindel Media, Pexels

Inmiddels is dat al een stuk beter, maar nog steeds moet je de accu regelmatig opladen.

worldsolarchallenge_TU_e_2017 Bart van Overbeeke Photography
TU/e world solar challenge auto door Bart van Overbeeke Photography

Zonne-auto

Maar er is een oplossing voor: een zonne-auto! In Australië worden er elk jaar races mee gehouden. Ook Nederlandse teams zoals die van de TU/e doen mee.

Hoeveel kilometer is de World Solar Challenge die dwars door Australië heen loopt?

Zon oranje

Als het in Australië kan, waarom dan niet hier? Waarom beplakken we niet alle elektrische auto's met zonnepanelen?

Koenigsegg Quant
David Villarreal Fernández, Koenigsegg Quant via Wikimedia Commons

Dat dachten de makers van de Koeningsegg Quant ook. Zij maakten een auto die helemaal in 'zonnepaneelfolie' gewikkeld is.

Koenigsegg Quant
David Villarreal Fernández, Koenigsegg Quant via Wikimedia Commons

Koenigsegg is alleen niet echt een merk wat voor iedereen beschikbaar is. Zo'n auto kost al snel een paar miljoen!

Lightyear 2

Een Nederlands bedrijf maakte daarom de Lightyear 2. Deze auto, mét ingebouwde zonnepanelen, is al een stuk betaalbaarder. Helaas is er wel een wachtlijst...

Windmolens met zon en oranje lucht
Amol Mande, Pexels

En zelfs als je Lightyear straks hebt, is het nog maar de vraag of je genoeg zon hebt in Nederland. Je hebt dus ook nog een andere bron nodig.

Windmolen blauw

Misschien kunnen we wel een klein windmolentje toevoegen om de auto ook op windenergie te laten rijden? Wind hebben we hier immers genoeg!

Bekijk een ander verhaal en vind meer uit: