Deelscooters zijn niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Maar niet iedereen is daar blij mee.
Vervoersmiddelen delen kan al sinds 2000, toen de eerste OV-fiets werd uitgebracht. Sindsdien is het aantal aanbieders van deelvervoer snel gestegen.
Er zijn nu meer dan 12.500 deelscooters in Nederland
Voorstanders van deelvervoer zien deze ontwikkeling als duurzaam alternatief voor vervuilende auto’s in de stad en als een toevoeging aan het openbaar vervoer.
Maar hoe duurzaam is een deelscooter in de praktijk?
Elektrisch rijden betekent dat scooters en auto’s niks vervuilends uitstoten wanneer ze rijden; ze rijden namelijk op batterijen in plaats van benzine.
Een deel van de elektriciteit voor deelscooters wordt nu nog gemaakt uit fossiele brandstof. Maar hoe meer duurzame energie we opwekken, hoe minder fossiele brandstof we nodig hebben.
Als een elektrische scooter een autorit vervangt, is de CO2 uitstoot minder. Maar in praktijk blijkt er iets anders te gebeuren...
Mensen blijken lui: de helft van alle scooterritjes vervangen een fietsrit.
Door te fietsen zet je je eigen spierkracht om in beweging. Tegelijkertijd kun je hierdoor je fietslichten laten branden. Dynamo’s werken ook zo. Er komt geen elektrische of fossiele energie aan te pas.
Dus door op de deelscooter te stappen in plaats van de fiets, is de kleine CO2 uitstoot van een scooterritje alsnog extra vervuiling.
Daarnaast zeggen critici dat de deelscooter afgeleefd wordt: waar een privé elektrische scooter zo'n 5 jaar mee gaat, gaat een deelscooter maar 3 jaar mee. Niet alle gebruikers gaan goed met de scooter om. Repareren kost weer geld – en energie.
Wat denk jij?
Is deelvervoer goed voor het milieu of moeten we iets anders verzinnen?