Ga direct naar: Hoofdinhoud

Fatbikes. Ze zijn eigenlijk voor fietsen op ruig terrein. Nu zie je ze ook in de stad. Daar komen de nodige gevaren bij kijken. Volgens sommigen zijn ze wel hét duurzame alternatief voor de scooter.

Maar... hoe duurzaam zijn fatbikes eigenlijk? 

Een normale fatbike is in feite een fiets, maar dan iets zwaarder en met dikkere banden. Met deze fatbikes moet gewoon trappen om vooruit te komen. Daar stoot je nul CO2 mee uit. Maar dat is niet het enige wat telt...

Fietsframes aan de muut
Laker, Pexels

Produceren kost CO2

Hoe duurzaam de productie van een fatbike is, hangt af van verschillende dingen. Het materiaal en productieplaats bijvoorbeeld. En met een elektronische fatbike heeft ook de accu invloed op duurzaamheid!

aluminium close-up
Engin Akyurt, Pexels

Fatbike frames zijn vaak gemaakt van aluminium of carbonvezel. Aluminium kan eindeloos gerecyled worden. Maar aluminium máken kost veel energie.

Carbonvezel is makkelijker te maken en is enorm sterk. Alleen kan het niet goed gerecyled worden. Aan allebei zit dus een positieve en negatieve kant. Maar misschien zijn ze uberhaupt niet zo duurzaam...

Fatbikes zijn ontzettend overdesigned. Er zit belachelijk veel metaal en rubber in, en dat past toch eigenlijk niet meer in deze tijd van toenemend milieubewustzijn.’

hoogleraar Levenscyclusanalyse Jeroen Guinée. 

Waar komt 'ie vandaan?

Veel fatbikes worden gebouwd in China en naar Nederland verscheept om te verkopen. Voordat zo’n fatbike in de winkel ligt, heeft het dus al een CO2 voetafdruk. Dat geldt trouwens ook voor veel normale fietsen.

jongen op fatbike
Himiway bikes, Unsplash

Accu

Liever elektronisch? Een e-fatbike draait net zoals een elektronische fiets op een accu. Daarmee kan je sneller rijden en hoef je niet altijd hard te trappen. Deze accu moet je opladen: daar heb je elektriciteit voor nodig. 

Leidse fles, Universiteitsmuseum Groningen
Leidse fles, Universiteitsmuseum Groningen

De voorloper van de accu was de leidse fles. Als je meerdere leidse flessen achter elkaar zet, krijg je een batterij. Hiermee kan je elektriciteit  opslaan. 

achterkant van een telefoon
Auguras Pipiras, Unsplash

Tegenwoordig hebben we batterijen al heel wat duurzamer gemaakt. Je kunt ze nu opnieuw opladen. Dat noemen we een accu, zoals in telefoons of in e-fatbike zitten. Maar is dat duurzaam genoeg? 

fabriekspijp in actie
Thijs Stoop, Unsplash

Zo’n accu in elkaar zetten kost enorm veel CO2. En in dit proces worden allerlei schadelijke stoffen uitgestoten. Daar valt nog wat aan te verbeteren... 

Hoeveel meer CO2 kost de productie van een e-bike vergeleken met een normale fiets?

Fatbike naast een graffiti-muur geparkeerd.
Himiway bikes, Unsplash

Dus... Achter je duurzame alternatief voor een scooter zit nog steeds een CO2 voetafdruk. Maar hoe hoog die is hangt af van de soort fatbike én hoe je ermee omgaat. Wees zuinig met een accu, en ga vaker met de fatbike op pad dan met de auto. 

Vraagteken geel

Ondertussen kunnen we eens kijken naar het verduurzamen van accu’s. Of kunnen we uitzoeken hoe je carbonvezel recyclet?

Bekijk een ander verhaal en vind meer uit: