Fatbikes. Ze zijn eigenlijk voor fietsen op ruig terrein. Nu zie je ze ook in de stad. Daar komen de nodige gevaren bij kijken. Volgens sommigen zijn ze wel hét duurzame alternatief voor de scooter.
Maar... hoe duurzaam zijn fatbikes eigenlijk?
Een normale fatbike is in feite een fiets, maar dan iets zwaarder en met dikkere banden. Met deze fatbikes moet gewoon trappen om vooruit te komen. Daar stoot je nul CO2 mee uit. Maar dat is niet het enige wat telt...
Produceren kost CO2
Hoe duurzaam de productie van een fatbike is, hangt af van verschillende dingen. Het materiaal en productieplaats bijvoorbeeld. En met een elektronische fatbike heeft ook de accu invloed op duurzaamheid!
Fatbike frames zijn vaak gemaakt van aluminium of carbonvezel. Aluminium kan eindeloos gerecyled worden. Maar aluminium máken kost veel energie.
Carbonvezel is makkelijker te maken en is enorm sterk. Alleen kan het niet goed gerecyled worden. Aan allebei zit dus een positieve en negatieve kant. Maar misschien zijn ze uberhaupt niet zo duurzaam...
Waar komt 'ie vandaan?
Veel fatbikes worden gebouwd in China en naar Nederland verscheept om te verkopen. Voordat zo’n fatbike in de winkel ligt, heeft het dus al een CO2 voetafdruk. Dat geldt trouwens ook voor veel normale fietsen.
Accu
Liever elektronisch? Een e-fatbike draait net zoals een elektronische fiets op een accu. Daarmee kan je sneller rijden en hoef je niet altijd hard te trappen. Deze accu moet je opladen: daar heb je elektriciteit voor nodig.
De voorloper van de accu was de leidse fles. Als je meerdere leidse flessen achter elkaar zet, krijg je een batterij. Hiermee kan je elektriciteit opslaan.
Tegenwoordig hebben we batterijen al heel wat duurzamer gemaakt. Je kunt ze nu opnieuw opladen. Dat noemen we een accu, zoals in telefoons of in e-fatbike zitten. Maar is dat duurzaam genoeg?
Zo’n accu in elkaar zetten kost enorm veel CO2. En in dit proces worden allerlei schadelijke stoffen uitgestoten. Daar valt nog wat aan te verbeteren...
Hoeveel meer CO2 kost de productie van een e-bike vergeleken met een normale fiets?
Dus... Achter je duurzame alternatief voor een scooter zit nog steeds een CO2 voetafdruk. Maar hoe hoog die is hangt af van de soort fatbike én hoe je ermee omgaat. Wees zuinig met een accu, en ga vaker met de fatbike op pad dan met de auto.
Ondertussen kunnen we eens kijken naar het verduurzamen van accu’s. Of kunnen we uitzoeken hoe je carbonvezel recyclet?